Een Joint Strike Fighter (F-35) heeft dinsdagmiddag een rondje Nederland gedaan. Vertrokken vanaf de Vliegbasis Leeuwarden keerde het nieuwe gevechtsvliegtuig na een vlucht van ruim twee uur rond 16.30 uur terug op de vliegbasis van de Friese hoofdstad.
Vorige week ging de rondvlucht niet door vanwege de laaghangende bewolking. Het toestel was daardoor niet goed zichtbaar. Dinsdag vloog de JSF wel over Nederland.
Twee F-35’s zijn voor een aantal weken in het land. Daarna gaan ze terug naar een trainingscentrum voor piloten in de Verenigde Staten. De eerste F-35 moet in 2019 definitief naar Nederland komen. Het kabinet wil er in totaal 37 van aanschaffen. Hiervoor is 4,5 miljard euro vrijgemaakt.
Het toestel vloog dinsdag relatief laag (ongeveer 400 meter hoogte) langs een aantal bezienswaardigheden en locaties van de luchtmacht. Op die wijze kon het grote publiek kennis maken met de opvolger van de F-16. Een F-16 begeleidde de F-35 bij zijn tourtje Nederland.
Het toestel vloog onder meer over Groningen, Nijmegen, Maastricht, Rotterdam, Den Haag en Amsterdam. Bezienswaardigheden die de F-35 aandeed waren onder meer Paleis Het Loo, Kinderdijk, de Deltawerken en Zaanse Schans.
Uitgekiende marketing
De omstreden nieuwe straaljager is de laatste tijd opvallend positief in het nieuws. De aanvankelijk veel gehoorde bezwaren over de kosten, noodzaak en geluidsoverlast zijn naar de achtergrond verdwenen, aldus marketingkenners dinsdag.
"Hier zit waarschijnlijk een uitgekiende marketingstrategie achter", zegt reclamestrateeg Rob Benjamens. "Dit doet denken aan de wervingscampagnes voor de landmacht." De spotjes met als thema 'geschikt/ongeschikt' vielen meerdere keren in de prijzen.
Benjamens wijst erop dat de berichten over het toestel sinds het naar Nederland kwam zonder uitzondering positief zijn geweest. "Het nieuws over geluidsoverlast staat nu een beetje in de kantlijn in plaats van in de koppen. Je leest nu vooral over enthousiaste vliegers en vliegtuigspotters."
Ook volgens marketingexpert Paul Moers is de JSF-campagne onderdeel van een "briljante" marketingstrategie van het Nederlandse leger. "Eerst keek iedereen een beetje neer op defensie, maar nu is de reactie eerder: je moet het maar kunnen om te werken met al die technologie."
Moers ziet ook hoe rondom de aankomst van de toestellen in Nederland alles uit de kast is getrokken op het vlak van marketing. "Dat speelden ze slim met de inzet van een livestream waarop je alles kon zien. Het leger durft nu marketing in te zetten en dat werkt. Iedereen snapt nu dat de toegenomen spanningen vragen om een goed leger. Dat gevoel was vroeger wel anders bij het publiek."
De vlucht van de JSF dinsdag trok duizenden belangstellenden die het toestel wilden zien overvliegen. Ook echte vliegtuigspotters met verrekijkers waren op pad om de straaljager te zien.
Op social media werden veel foto's en video's verspreid van het voorbijkomende toestel, maar er waren ook veel teleurgestelde reacties van mensen die voor niks hadden staan wachten op onder meer daken en dijken. De JSF kwam op wat minder plekken dan vooraf de bedoeling was.
Er was volgens het ministerie van Defensie een tekort aan brandstof omdat het toestel op een aantal plekken extra rondjes moest maken voor foto's.
Bak herrie
Op sociale media klaagden veel mensen over de herrie die het toestel veroorzaakte.
In januari zorgde de JSF nog voor opschudding in de Amerikaanse staten New Jersey en Connecticut bij een oefening. Gedurende anderhalf uur lang doorbraken één of meer militaire vliegtuigen de geluidsbarrière zeker tien keer. Dat veroorzaakte een enorm kabaal waarbij de grond trilde.
Veel mensen dachten dat er sprake was van een aardbeving en gingen angstig de straat op, aldus omroep NBC News. De politie riep in een reeks plaatsen aan de noordoostkust de bevolking op te stoppen naar alarmnummers te bellen.
Permanent meetnet
Om te peilen of de JSF straks binnen de normen blijft komt er rond de vliegbases Leeuwarden en Volkel een permanent meetnet dat het geluidsniveau peilt, maakte minister Jeanine Hennis van Defensie in februari bekend bij de aanbieding van een rapport over de kwestie.
Het rapport is de weerslag van onderzoek van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) en het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR). Ze hebben bekeken hoe het geluid het beste kan worden gemeten en hoe omwonenden het beste op de hoogte kunnen worden gehouden.
De omwonenden dringen ook aan op goede informatievoorziening. Ze willen graag op de hoogte blijven van vliegroutes, geluidsniveaus en activiteiten, bijvoorbeeld via een website of sociale media. Ook willen ze daar klachten kwijt kunnen.
Zelf horen hoe luidruchtig de JSF is? Kijk en luister dan naar de onderstaande video die gemaakt is toen het toestel over Nijmegen vloog.
Bron: Z24/ANP
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl